ΑΓΧΟΣ: ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ, ΑΙΤΙΕΣ, ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

22411488_shutterstock_221718499.limghandler

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι πάσχουν από κρίσεις άγχους στις μέρες μας για διαφόρους λογούς. Αυτό έχει και ψυχολογικές και σωματικές συνέπιες στο άτομο. Σε καταστάσεις στρες το σώμα βρίσκεται σε ένταση και ο εγκέφαλος μας πυροδοτείται από πολλές σκέψεις. Ποια είναι όμως τα συμπτώματα, οι αιτίες και οι τρόποι αντιμετωπίσεις γι αυτό το φαινόμενο;
Συμπτώματα:
Το άγχος συχνά συνοδεύεται από σωματικά συμπτώματα, όπως:
Κοιλιακό άλγος (αυτό μπορεί να είναι το μόνο σύμπτωμα του άγχους, ιδιαίτερα στα παιδιά), διάρροια ή συχνή ανάγκη για ούρηση, ζαλάδα, ξηροστομία ή δυσκολία κατάποσης, κεφαλαλγίες, μυϊκή τάση, ταχύπνοια, γρήγορος ή ακανόνιστος καρδιακός ρυθμός, εφίδρωση, σπασμοί ή τρέμουλο
Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν και άλλα συμπτώματα με το άγχος:
Μειωμένη συγκέντρωση, κόπωση, ευερεθιστότητα, περιλαμβάνοντας την έκρηξη θυμού, σεξουαλικά προβλήματα, δυσκολία στον ύπνο, περιλαμβάνοντας εφιάλτες.
Αιτίες:
1)Υπερβολικές προσδοκίες από τον εαυτό μας
Το άγχος μας συχνά πηγάζει από τις απαιτήσεις που εμείς οι ίδιοι έχουμε από τον εαυτό μας. Οι απαιτήσεις αυτές δεν είναι πάντα ρητά διατυπωμένες και συνειδητά αποδεκτές αλλά τις θεωρούμε ως δεδομένο κομμάτι της καθημερινότητα μας αλλά και των ρόλων στους οποίους καλούμαστε να ανταποκριθούμε.
2)Προσδοκίες σημαντικών ανθρώπων της ζωής μας από μας
Συχνά οι προσδοκίες των άλλων από μας καθίστανται μια πηγή διαρκούς άγχους. Όταν οι προσδοκίες των άλλων για μας συγκρούονται με τις δικές μας προσδοκίες για τον εαυτό μας, δημιουργείται συχνά μια θολή περιοχή. Δεν ξέρουμε τι είναι αυτό που πρέπει να πράξουμε, ποια πορεία να χαράξουμε. Απαιτούμε από τον εαυτό μας λοιπόν να ικανοποιήσει τόσο τις προσδοκίες των σημαντικών άλλων (γονείς, αδέρφια, σύντροφος, φίλοι, κ.α.) αλλά παλεύουμε συνάμα και για τους δικούς μας στόχους.
3) Η σημασία της γνώμης των άλλων
Η γνώμη των άλλων μπορεί να αποτελέσει μια μεγάλη πηγή άγχους. Η άποψη των άλλων, στην περίπτωση αυτή, παύει να λειτουργεί ως μια εξωτερική εκτίμηση την οποία μπορούμε και εμείς οι ίδιοι να αξιολογήσουμε, να δεχθούμε (πλήρως ή εν μέρει), ή να απορρίψουμε. Ο καθορισμός και επανακαθορισμός του εαυτού μας ανάλογα με το ποιον έχουμε απέναντι μας είναι μια πραγματικά ψυχοφθόρα διαδικασία.
4) Καταστροφολογία
Το ενδεχόμενο μιας αρνητικής εξέλιξης των πραγμάτων στη ζωή μας είναι κάτι ρεαλιστικό. Αν αναπαράγουμε συνέχεια όμως τους φόβους μας για το χειρότερο καταδικάζουμε στην ουσία τον εαυτό μας σε ένα ατελείωτο άγχος για ένα μέλλον που δεν μπορούμε να προβλέψουμε. Οι σκέψεις για επικείμενες καταστροφές δεν βοηθούν κανέναν.
5)Κακή διαχείριση του χρόνου
Για πολλούς ανθρώπους είναι δύσκολο να οργανώσουν τον χρόνο τους με αποτέλεσμα να σπαταλούν άσκοπα χρόνο, ενέργεια και ψυχικά αποθέματα. Η αμφιβολία για το αν θα προλάβουν να τα έχουν όλα έτοιμα στην ώρα τους δημιουργεί ένα δυσβάσταχτο άγχος που δεν τους επιτρέπει να διαχειριστούν σωστά ούτε το χρόνο ούτε τα μέσα που έχουν στην διάθεση τους. Ο σωστός προγραμματισμός μπορεί να λειτουργήσει ανακουφιστικά σε σχέση με το άγχος, ιδιαίτερα σε περιόδους όπου καλούμαστε να ανταποκριθούμε παράλληλα σε πολλές απαιτήσεις – προθεσμίες – υποχρεώσεις.
Τρόποι αντιμετώπισης:
Ψυχική ευελιξία:
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τί μπορεί να αλλάξει και τί όχι. Για το λόγο αυτό, θα ήταν φρόνιμο να στρέψετε την προσοχή σας στα πράγματα που μπορείτε να ελέγξετε και να αλλάξετε. Αφιερώστε χρόνο και σκέψη πριν ενεργήσετε. Βάλτε μικρούς ρεαλιστικούς στόχους που μπορείτε να κατακτήσετε εύκολα και χωρίς άγχος.
Αναζητήστε το γέλιο:
Ένα από τα καλύτερα αγχολυτικά. Το γέλιο διώχνει το ΑΓΧΟΣ. Τα αστεία, μια ευχάριστη ταινία στην τηλεόραση, μια κωμωδία στον κινηματογράφο, αποτελούν έξυπνα και ευχάριστα διαλείμματα από τη σκληρή πραγματικότητα. Το χιούμορ είναι μια υψηλή νοητική λειτουργία που έχει μόνο το ανθρώπινο είδος και εκτονώνει το άγχος πολύ αποτελεσματικά.
Τεxνικές αναπνοής που διώχνουν το ΑΓΧΟΣ:
Βαθιές και αργές εισπνοές. Αποφασίστε να αφιερώσετε στον εαυτό σας λίγα λεπτά κάθε μέρα για να υιοθετήσετε τη συνήθεια να παίρνετε βαθιές και αργές εισπνοές. Κρατήστε τον αέρα στα πνευμόνια σας λίγο παραπάνω, στη συνέχεια εκπνεύστε αργά από το στόμα.
Μην σας πιάνει ΑΓΧΟΣ όταν κάνετε κάποιο λάθος.
Τα λάθη είναι ανθρώπινα και όλοι δικαιούμαστε να σφάλουμε. Κανείς δεν είναι τέλειος και πρέπει απλά να μαθαίνουμε από τα λάθη μας.
Η οργάνωση διώχνει το ΑΓΧΟΣ.
Αντιμετωπίστε τα προβλήματα με προτεραιότητα και στη σειρά τους. Μην προσπαθείτε να τα κάνετε όλα μαζί. Είναι προτιμότερο να αντιμετωπίζετε τα προβλήματα ένα-ένα, όχι όλα μαζί με μιας.
Η συζήτηση διώχνει το ΑΓΧΟΣ,
βοηθά και δίνει λύσεις: το πρόβλημα γίνεται μικρότερο και ελαφρύτερο όταν το μοιράζεστε με κάποιον άλλο. Ένας φίλος, ένας σύμβουλος, ένας συνεργάτης ή ένας συνάδελφος μπορεί και αυτός να αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα, ή να το βίωσε στο παρελθόν.

ΛΙΤΣΟΥ ΙΩΑΝΝΑ

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s